Skip to main content

Afgelopen week heeft Gerrit van Os samen met zijn team genoot Erik Satter de Portugal MTB Tour gereden.

Lees hier hun verslag van deze loodzware etappe koers;

Dag 1, Proloog

Vandaag de proloog van de Portugal MTB Tour wedstrijd samen met mijn teammaat Gerrit van Os gereden. Mooi parkoers van 6.6 km met wat snelle en technische skills. Kopstart voor Gerrit en daarna overgepakt om samen naar een 2de plaats te rijden bij de 50 plussers op 4 sec van clubgenoten Dirk Keijnemansen en Edmundas Peceskin.
Morgen beginnen we aan het serieuze werk. Dan weten we waar we echt staan!

Stage 1, Dag 2

Portugal MTB . 79 km met 1850 hm. Massa start met 2 km geneutraliseerd. Daarna werdt het zooitje losgelaten. Mooi parkoers met steile klimmen en technische afdalingen met voor mij een vervelende duikeling tot gevolg. Serieuze winkelhaak in mijn linkerhand. Het woord “danger” had ik letterlijker moeten nemen. Gerrit van Os had het zwaar op de steile passages maar hij zijn best gedaan. Uiteindelijk toch weer 2de achter onze Dirk Keijnemans en edmundas. Wtc maaswaal 2x op podium.

Stage 2, Dag 3

86km 2500hm .Na massa start weer 2 km neutraliseert. Alleen berg op, dus alles werdt al door de voorrij wagen uit elkaar getrokken. Na 5 km moesten we over blokken lopen door de rivier. Dus stonden we weer stil. Daarna langere klimmen met veel roks en stenen. Dus paadjes zoeken. Naar boven richting het hoogste punt hele mooie verzichten, welke door de blauwe lucht en wolken nog mooier er uit zien . Gerrit van Os had vandaag geen last van kramp maar had het toch zwaar. Snelle afdalingen met heel veel roks en keien maakte het toch voor ons gevoel gevaarlijk. Mijn hand heeft het goed gehouden, alleen in de langere steile afdalingen kreeg ik er last van. De laatste 10 km was meer mijn ding , harde zand ondergrond en bochten. Was ff kikken. Samen weer gefinisht op dit keer een 3de plaats alleen die kregen we cadeau omdat de andere verkeerd gereden waren. Morgen een aangepaste etappe ivm de veiligheid.

Stage 3, Dag 4

Voor ons een kortere etappe ivm met de veiligheid. 68 km ipv 93 km en dan geneutraliseerd terug naar de finishlijn. Korter was inderdaad wel prettig maar de hoogtemeters zaten er wel in. 3090 hm . Na een korte geneutraliseerd start ging het gelijk omhoog en hoe. Steile klimmen en later nog lang en lastig ook. Stenen en de steilte maakte het zwaar. Gerrit van Os kon zich heel lang handhaven bij de grote groep en kwamen zelfs tot de leiders Dirk Keijnemans en Edmumdas die vandaag het heel lastig had. Met heel veel klimmen op grove puin ( zo noem ik het maar) met gemiddeld 20% stijging en uitschieters naar 28% is niet alles. Lang hebben we voor de 2de plek gereden maar uiteindelijk niet haalbaar en er door gezakt naar een 4de dag uitslag. Dirk en Eddy zijn nog steeds leider in het klassement maar vandaag was er één team sterker. Morgen een soort criterium van 3 ronde van 10 km . Zal ook lastig worden. We gaan onze 3de plek algemeen verdedigen als dat lukt. We will see.

Stage 4, Dag 5

Yes,we did it!!! 1ste plaats in de cross country etappe. 3 rondes van 8.6 km en 286 hm per ronde. Mass start met 2 km geneutraliseerd berg op rijden. Daar al veel rijders ingelopen en goed op kunnen schuiven. Al gauw de leiders inzicht ,mede omdat Eddy nog veel last had van zijn rug en de koude start bergop. Gerrit van Os had een geweldige dag en moest afgeremd worden . Na een steile klim kwamen we op een afdaling met een nat stuk met gladde stenen. Dalen naar een dorpje en klein klimmetje op om rond een kerkje weer verder te dalen naar het startdorp. Over de oude spoorbrug voor de volgende 2 rondes en dan finishlijn op het startvak. Dirk Keijnemans en Edmundas werden op ruim 2 minuten 2de. Weer een maaswaal podium, alleen deze keer omgekeerd.
Morgen de laatste etappe . 70 km met 1850 hm. We gaan er voor.

Dag 6, Final Stage

We did it again. 70 km met 2000 hm. Eerst een gezamelijke foto op de oude spoorbrug met alle rijders.Na een start steil omhoog was de hartslag direkt maximaal en de luchtwegen stonden wagenwijd open. De eerste 20 km bleef alleen maar van dit soort klimmen door het gebied wat afgelopen jaar, 4 maanden door de ergste bosbranden van de laatste decennia zwaar getroffen is. Erg aandoenlijk was het in ieder geval wel. Veel rots klimmen en afdalingen over grote romijnse stenen en smalle doorgangen. Met Gerrit van Os ging het zeer goed. Met de adrenaline in zijn body van de gewonnen stage 4 , had ie al aangegeven dat het goed aanvoelde. Bij mij voelde het toch wel iets anders vanmorgen. Maar ik kwam er doorheen. De benen werden beter. Gerrit en ik hadden al gauw de leiders in zicht , Eddy had weer zijn dag niet. Last van zijn rug en geen trek in eten. Ook de nummer 2 in het klassement , een paar spanjaarden , raapten we al vroeg op. Het ging super. Alleen de hitte en het tempo eiste zijn tol. Gerrit gaf aan dat ik hem aan het slopen was. De laatste 30 km hadden we al ruim 2/3 van de hoogte meters gedaan dus het moest goedkomen. Toch waren deze lastig. Een keer of 8 was al verkeerd gereden . Een brugje wat om welke reden dan ook, weg was ,zorg net niet voor een serieuze crash. In de laatste 5 km was er nog een zeer lastige klim en een gevaarlijke afdaling gevonden. Ook die hebben we overleefd, en konden we gelukkig zonder kleerscheuren samen als eerste door de finish boog rijden. Dirk en Eddy kwamen als 2de door.
Met veel respect voor Gerrit , die zich goed heeft voorbereid, kunnen wij terug kijken op een mooie en zware week team werk met als kers op de taart , 5x podium waarvan 2x 2de , 1x 3de en 2x 1ste. Bovendien 3de algemeen. Dirk en Eddy hebben het algemeen klassement gewonnen en namen iedere dag een plek op het podium in met 3 eerste plaatsen en 3 tweede plaatsen.
Conclusie ! Een mooi aantal podium plaatsen , gewonnen klassement voor WTC Maaswaal máár Voorlopig NIET meer.
Nu slapen want morgen vroeg dag voor de terugreis….